KOLEJ  NA  WYSPIE   -   UBB

Usedomer Bäderbahn   -   Uznamska  Kolej  Nadmorska [ Uzdrowiskowa ]




15 maja 1876 roku oddano do eksploatacji linię kolejową łączącą stację Świnoujście Główne leżącą na wyspie Uznam z Dewichow leżącym na stałym lądzie w okolicach Anklam.  Trasa liczyła sobie 37,67 kilometra, wiodła w okolicach góry Golm, dalej przez Garz, Kutzow, Dargen, Stolpe, Usedom, Karnin, Rosenhagen.   W 1894 roku uruchomiono linię Świnoujście - Heringsdorf, a w 1911 przedłużono ją z Heringsdorf do Wolgast.  W 1941 do systemu podłączono linię do Peenemünde, która była obsługiwana przez nowoczesne pociągi motorowe.   Gdy Świnoujście uzyskało bezpośrednie połączenie z Berlinem, trasa była tak obciążona pasażerami jadącymi na wypoczynek do bałtyckich kurortów, ze podjeto dezycję o budowie drugiej nitki.  Budowę zakończono w 1908 roku.  Pociągi na tej trasie mogły kursować z prędkością do 100 kilometrów na godzinę.  Podróż z Berlina do Świnoujscia trwała 3,5 godziny.  W 1945 roku wyspa na długie lata straciła kolej i połączenie kolejowe ze stałym lądem.  26 kwietnia 1945 wysadzono most kolejowy w Karnin.  W tym samym czasie wysadzono pozostałe dwa [ drogowe ] połączenia wyspy - most do Anklam i most do Wolgast.

Po zakończeniu działań wojennych istniejącymi na wyspie trasami kolejowymi odbywał się głównie ruch towarowy.  Wojska radzieckie przewoziły zagrabione dobra materialne [ maszyny, urządzenia itp. ] do portów, skąd statkami kierowane je do Związku Radzieckiego.   Przez kolejne kilkadziesiąt lat pociągi kursowały na trasie z Zinnowitz do Peenemünde z Ahlbeck do mostu na Pianie.  Tam należało przejść przez most i udać się na dworzec w Wolgast, aby kontynuować podróż.  Towary przewożono promem.   Z biegiem lat nastąpiło znaczne zużycie infrastruktury kolejowej, pociągi nie cieszyły się zbytnią popularnością - groziło zamknięcie kolei na Uznamie.

21 grudnia 1994 roku założono spółkę Usedomer Bäderbahn [ UBB ] z siedzibą w Heringsdorf, która została ściśle związana z Niemieckimi Kolejami [ DB ].   1 czerwca 1995 spółka oficjalnie przejęła tabor i linie kolejowe na wyspie: Ahlbeck - Zinnowitz - Wolgaster Fähre i Zinnowitz - Peenemünde; łącznie trasy o długości 54 kilometrów.   W szybkim czasie zmodernizowano większość torowisk, wymieniono zwrotnice, przejazdy, zamontowano sterowane automatycznie szlabany.  Przystąpiono do odnowienia większości dworców kolejowych.   Przez pierwsze trzy lata zainwestowano 47 milionów marek.  W latach 2000-2003 wymieniono całkowicie pociągi - obecnie kursują 23 niskopodłogowe, spalinowe szynobusy.  Każda posiada 123 siedzące miejsca, miejsce do przewozu rowerów.   Wnętrze jest klimatyzowane.  w roku 2000 wybudowano w Heringsdorf bocznice z warsztatami i zajezdniami.  W maju 2000 roku, po uruchomieniu nowego mostu kolejowo-drogowego w Wolgast, pociągi rozpoczęły po raz pierwszy od 55 lat, kusowanie na stały ląd - do stacji Wolgast Port.   20 września 2008 roku kolej UBB zawitała na polską część wyspy - uruchomiono odcinek Świnoujście Centrum - Ahlbeck Grenze.  Tym samym lewobrzeżna część miasta uzyskała po 63 latach połączenie kolejowe.  

Pociągi UBB kursują ze stacji w Świnoujściu do stacji Wolgast [ nieliczne kończą trasę w Zinnowitz ].  Część kursów przedłużona jest do Züssow, a niektórych do Stralsund i [ w sezonie letnim ] do Barth.   Dalej istnieją dogodne połączenia z koleją państwową DB.   Przesiadając się w Zinnowitz można dojechać przez Trassenheide i Karlshagen do Peenemünde.  Pociągi kursują między godzinami 4-23 co godzinę, a w sezonie letnim co 30 minut.   Bilety [ bardzo efektowne ] można kupić na niektórych dworcach kolejowych lub u konduktora.   Za bilety można płacić w euro lub złotówkach [ tylko banknoty ].  Jednak przelicznik jest niekorzystny - lepiej mieć przy sobie parę euro.

Zdjęcia UBB "na trasie".


Obecnie na wyspie Uznam znajduje się 21 stacji kolejowych [ 18 na trasie do Wolgast i 3 dodatkowe na trasie do Peenemünde ]:

Świnoujście Centrum

Ahlbeck Grenze   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    2 minuty

Seebad Ahlbeck   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    6 minut

Ahlbeck Ostseetherme   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    8 minut

Seebad Heringsdorf   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    10 minut

Heringsdorf Neuhof   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    14 minut

Bansin Seebad   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    17 minut

Schmöllensee   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    22 minuty

Neu Padagla / Stagnieß   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    24 minuty

Ückeritz   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    27 minut

Stubbenfelde   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    32 minuty

Kölpinsee   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    34 minuty

Koserow   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    36 minut

Zempin   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    43 minuty

Zinnowitz   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    47 minut

Trassenheide   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    51 minut

Bannemin-Mölschow   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    54 minuty

Wolgaster Fähre   -   czas podróży ze Świnoujścia Centrum:    57 minut

Trassenmoor  -   czas podróży z Zinnowitz:    3 minuty

Karlshagen  -   czas podróży z Zinnowitz:    7 minut

Peenemünde  -   czas podróży z Zinnowitz:    14 minut

Do czasu podróży należy doliczyć 3-5 minut postoju na stacji Seebad Heringsdorf plus 1-5 minut na stacji w Zinnowitz.
Wiosną 2011 rozpoczęto budowę stacji w Neu Pudgala, w pobliżu drogi B111, niedaleko Ogrodu kamieni z muzeum lasu i Kletterwald.  Stację oddano do użytku w czerwcu 2011.




POWRÓT:                  STRONA GŁÓWNA