MOST  DROGOWY   DO  WOLGASTU

[ Wolgaster Brücke,    Peenebrücke ]




Współrzędne: N 54°03.294' E 013°47.234'

Do roku 1934 przeprawa z wyspy Uznam na stały ląd przez Peenestrom odbywała się przy pomocy promu, który dobijał do miasteczka WolgastWolgast.  Ze względu na duży rozwój motoryzacji i wzmagający się ruch na przejściu, już w 192o roku opracowano plany i projekt mostu.  W 1930 roku z przeprawy promowej skorzystało 223685 pieszych, 16702 samochodów, 3505 motocykli i 7970 zaprzęgów konnych.   Budowę rozpoczęto w 1933 i zakończono w ciągu roku.   24 czerwca 1934 roku nastapiło uroczyste otwarcie stałego połączenia wyspy z Wolgast.   W 1945 roku, pod koniec II wojny światowej, most został wysadzony w powietrze, aby utrudnić przeprawę wojskom radzieckim.  Most ponownie odbudowano i oddano do użytku 27 marca 1950 roku.  Nazwano go Mostem Przyjaźni.  Jednak z biegiem czasu i ten most zaczął stanowić wąskie gardło w ruchu samochodowym.  Były też problemy z wypłynięciem na morze większych statków budowanych w stoczni w Wolgast. Z tych też powodów oraz z faktu, że linia kolejowa na stałym lądzie kończyła się w porcie Wolgast i nie było połączenia z wyspą, rozpoczęto budowę kolejnego mostu.   Oddany został do użytku w maju 2000 roku.  Jest to kombinowany, zwodzony most drogowo-kolejowy.  Dzięki temu wyspa uzyskała połączenie kolejowe ze stałym lądem - powstała UBB - Usedomer Bäderbahn [ Nadmorska Kolej Uzdrowiskowa ].  Most ma 255,90 metra długości.  Jest największym zwodzonym mostem w Europie.   Część ruchoma mostu ma 45 metrów długości 19 szerokości.  Przęsło posiada przeciwwagę, która umożliwia ponoszenie przęsła.  Całość pomalowana jest na niebiesko.  Do jego budowy zużyto 2289 ton wysokogatunkowej stali.  W celu umożliwienia ruchu statkom, most jest podnoszony sześć razy na dobę na czas około 30 minut.  Godziny zwodzenia mostu: 05.40, 08.40, 12.40, 16.40, 20,40 i 23,30.   Przy ważnych przyczynach most może być otwierany również w innym czasie.   Podczas ostrej zimy w styczniu 2010 roku klika razy nastąpiły zakłócenia w ruchu ze względu na trudności w zwodzeniu mostu z powodu długotrwałych niskich temperatur.

Potocznie most nazywany jest Blue Wonder.



Most zwodzony nad Peenestrom z uniesionym przęsłem.    2012

Widok z trasy Sauzin-Wolgast.





Koniec wyspy Uznam.   2006

W tle po prawej Wolgast, po lewej niebieska przeciwwaga zwodzonego mostu na Peenestrom.





Most pomiędzy wyspą Uznam a Wolgast na stałym lądzie.  Przeciwwaga.   2006

W głębi wieża katedry w Wolgast.





Most pomiędzy wyspą Uznam a Wolgast na stałym lądzie.   2006

Widok od strony Wolgast, za mostem Uznam.





Most pomiędzy wyspą Uznam a Wolgast na stałym lądzie.   2006

Zwodzenie mostu - uniesione przęsło mostu.  Zdjęcie zrobione z Wolgast.





Widok na most od strony wyspy.    2012





Podniesione przęsło mostu.    2012





Most przez Peenestrom, w głębi lądowa część Wolgast.    2012





Kolejka samochodów czekająca na przejazd przez most podczas jego zwodzenia.    2012





Pod mostem - w głębi widok na Wolgast.    2013





Widok na most i stocznię.    2013







Dojazd rowerem ze Świnoujścia:

- przejście graniczne ul. Wojska Polskiego - Ahlbeck - Herringsdorf - Bansin - Ückeritz - Koserow - Zempin - Zinnowitz - Bannemin - most   [ 42,8 kilometra ].  Można jechać ściezkami wzdłuż drogi lub ścieżkami wzdłuż wybrzeża - polecam.



POWRÓT:                  STRONA GŁÓWNA